Mercedes EQA – nu med længere rækkevidde og AMG-styling som standard

Mercedes EQA er nu kommet med en efterhånden tiltrængt opgradering, med lidt længere rækkevidde takket være nogle andre dæk og små forbedringer på motoren. Den har fået mindre justeringer af designet, og opgradering af standardudstyret – og mulighed for i basismodellen nu at trække 1.500 kg.

I Danmark har vi to udgaver at vælge mellem, som nu begge har AMG styling: EQA 250+, som har fået 30 km mere og en WLTP rækkevidde på 552 km, og EQA 350+ 4Matic med firehjulstræk og en WLTP rækkevidde på 452 km. Batteriet er på 70,5 kWh netto.

  • EQA 250+ AMG Edition starter ved 429.840 kr. Den nøjes med én el-motor, der yder 190 hk
  • EQA 350 4MATIC AMG Edition har to el-motorer der tilsammen yder 292 hk. Den har firehjulstræk og starter ved 492.439 kr

Ladeevnen på begge udgaver er 11 kW i hjemmelader (AC) og 100 kW i lynlader (DC). Sidstnævnte er især ikke imponerende for en elbil som kommer i 2024 og er klart en af bilens svage punkter, sammen med et bagsæde, hvor benene svæver ud til siden på grund af et forhøjet gulv og et bagagerum på sparsomme 340 liter. Det hænger sammen med, at EQA stadig er baseret på den samme tekniske platform som Mercedes GLA. Desuden er der ingen frunk.
Men bilen har gode sæder, og den er behageligt støjdæmpet. MBUX-infotainment-systemet er opdateret med masser af gode funktioner og en 10,25″ skærm er standard.

EQA med én el-motor er forhjulstrukket, og det er ganske udmærket, men man skal ikke forvente at blive presset tilbage i sædet ved acceleration, som i mange andre elbiler. 0 – 100 km/t. klarer den på 8,6 sekunder med de 2040 kg. i kampklar vægt. Styringen og retningsstabiliteten er ikke ligefrem sportslig, men den er letkørt og undervognen er godt afstemt med minimal krængning i karrosseriet.

Rattet er blevet ændret til et 5-eget udgave med masser af touch-knapper, som man også kender det fra VW ID-bilerne. Det skulle man have ladet være med.

Men ingen tvivl om, at det er samlet set er en god opgradering, som gør at Mercedes stadig er med i konkurrencen i det eftertragtede SUV-segment.

Se med når Elbilsrevolutionen laver en grundig gennemgang af EQA 250+ AMG Edition.

Se også vores nørdede gennemgang af infotainmentsystemet, MBUX:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *