Så er der en ægte SUV med god frihøjde, firehjulstræk og masser af knapper til at styre det hele. Det her er bilen til dig, som med garanti ikke skal have en Tesla. Og siden lanceringen i 2022 er der kommet styr på børnesygdomme og væsentlige mangler i 2024 faceliftet, blandt andet med 11 kW ladning på AC og hurtigere lynladning på op til 150 kW.

På trods af slægtskabet med Toyota bZ4X, så er Solterra sin egen. Det mærker man på køreegenskaberne som med det permanente firehjulstræk og opsætningen af undervognen er en tand bedre end i Toyotaen. Der er også gode sæder og et udmærket udsyn. Bilen har trådløs skærmdublering af din mobiltelefon, uanset om du kører Android eller iOS på din mobiltelefon.
Men det er nok ikke bilens udseende eller fascinationen af et avanceret infotainment-system, som får folk til at vælge Solterra, men derimod egenskaber som rummelighed og praktik. Solterra er baseret på en dedikeret elbilsplatform, hvilket er med til at give en rummelig kabine og et godt bagagerum.

Der fås kun én udgave af Subaru Solterra, og prisen ligger i øjeblikket på mellem 360.000 kr. og 385.000 kr. afhængigt af udstyrsniveauet. Elmotoren yder 218 hk, og 100 km/t. nås på 6,9 sekunder. Det føles passende til bilen uden at være skræmmende hurtigt. Batteriet er på netto 64 kWh (brutto 71 kWh) og af typen Lithium-ion, der normalt lades til 80%.
Rækkevidden er oplyst til enten 465 km eller 414 km WLTP afhængig af udstyrsvariant. Det er primært forskellen mellem 18″ og 20″ hjul som følger med. Vi havde i testperioden et pænt lavt forbrug på 17,3 kWh/100 km. ved ca. 21 grader, men rækkevidden er ikke bilens stærkeste kort.
Se vores fulde anmeldelse af Subaru Solterra Touring.
Til nørderne er der en gennemgang af infotainmentsystemet her: